Auditoria de marketing: caso de aplicación en el sector financiero

Auditoria de marketing: caso de aplicación en el sector financiero

Autores/as

  • David Javier Ahumada Pinzón Universidad ECCI
  • Jeison Ferney Gil Junco Universidad ECCI
  • Isamara Santoyo Gutiérrez Universidad ECCI
  • Tatiana Marisol Márquez Salamanca Universidad ECCI

Palabras clave:

Marketing, Financial sector, Audit

Resumen

The objective of this research work is the Analysis of the audit model of traceability of objectives and strategies implemented in the organization, whose Methodology is a case study of the phenomenon of a qualitative nature, using written interviews, audiovisual and audit documents and techniques such as observation, In the results at the level of tactical planning, the company is in a competitive market with a 10% share in the specialized market it serves, the advertising budget is austere and the control activities are aimed at managing the status of the obligations of the clients, as Conclusion, it is recommended to align strategies with market opportunities and the goals of the organization, the marketing function must rise to the strategic level to have greater relevance in the definition of business strategy

Citas

Suarez Forero, A., & Forero, J. , «Marketing Social como herramienta fundamental para la creación de ecosistemas de reintegración social laboral,» Revista Avenir, vol. 6, nº 1, pp. 32-42, 2022.

González L., Palacios J., & Perea A. , « Business intelligence and its role in organizational agility,» Criterio Libre, vol. 15, nº 26, p. 239–258, 2017.

Fuquen Garzón, C., Acosta Garzón, J., Carreño H., P., Blanco Garrido, F., & Simanca H., F., «ElNeuromarketing en el proceso de compra de productos de primera necesidad,» Revista Avenir, vol. 6, nº 1, pp. 213-219, 2022.

Cancino, Y., Palacios, J. Y Manjarrez, C. , «Uses and benefits of the marketing audit: A point of view of managers in marketing departments.,» Revista espacios, vol. 40, nº 11, p. 25, 2019.

Kotler, P., & Armstrong, G., Principios de Marketing (11 ed.), Madrid: Pearson Educación S.A., 2008.

Oquendo, S., «Auditoria de marketing como instrumento de evaluación de las estrategias comerciales de las empresas,» Fides et Ratio-Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, vol. 11, nº 11, pp. 181-199, 2016.

Ávalos Rocca, F. , «Factores determinantes de la competitividad empresarial,» Cuadernos de Investigación, vol. 1, nº 7, 2009.

Tokman, V. E., & Martínez, D. , «Costo laboral y competitividad en el sector manufacturero de América Latina,» Economía, vol. 24, nº 48, pp. 75-106, 2001.

Gómez, A. R. , «Globalización, competitividad y comercio exterior,» Análisis Económico, vol. 21, nº 47, pp. 131-178, 2006.

Urbano, J. , Auditoria de Personal. (Ia Ed), Colombia: Centro Editorial, 1993.

Puerres Rodríguez, I. R. , Una mirada práctica de la auditoría, Cali: Sello Editorial Javeriano-Pontificia Universidad Javeriana, 2013.

Villegas, L. I. L., & Sánchez, D. X. V. , «Competitividad sectorial del sector financiero. Caso de estudio: ciudad de Manizales, Caldas, Colombia,» Red Internacional de Investigadores en Competitividad, vol. 13, pp. 61-79, 2020.

Stanton, W., Fundamentos de mercadotecnia, México: McGraw Hill, 1987.

Kotler, P. & Armstrong, G. , Fundamentos de Mercadotecnia. (4a Ed), México: Prentice Hall Hispanoamericana, S.A. , 1994.

J. &. R. A. Munuera, Estrategia de marketing. Un enfoque basado en el proceso de dirección, Madrid: Esic editorial, 2007.

McDaniel, C., Curso de mercadotecnia. (3a Ed), México: Harla S.A. , 1996.

Bell, M. , Mercadotecnia, México: Editorial Continental, 1991.

A. B. L. D. P. R. J. J. &. J. M. M. A. Castro Alfaro, «Análisis del comportamiento del impuesto de industria y comercio en el período 2012 -2015 en el distrito capital,» Criterio Libre, vol. 17, nº 30, p. 301–324, 2019.

Polanco de Espinoza, S., Auditoria de servicios bajo el enfoque del modelo de brechas sobre calidad de servicio para la Empresa Repuestos RP C.A. Punto Fijo -Estado Falcón, C. U. -. E. c. Coordinación de Investigación y Postgrado, Ed., Venezuela: Universidad del Zulia, Núcleo Punto Fijo, 2007.

Lipnická, D, and Jaroslav, Ď., «Marketing audit and factors influencing its use inpractice of companies from an expert point,» Journal of Competitiveness , vol. 5, nº 4, pp. 26-42, 2013.

Cancino Gómez, Y., Palacios Rozo, J. y Manjarrez Leytón, C., «Marketing audit model oriented to the traceability of the objectives and strategies,» Aglala, vol. 10, nº 1, pp. 1-22, 2019.

Tybout, A, y Hauser, J. , « A Marketing Audit Using a Conceptual Model of Consumer Behavior: Application and Evaluation,» Journal of Marketing, vol. 45, pp. 82-101, 1981.

Cancino, Y., Rodríguez, C., Suárez, V. y Palacios, J., «Optimización de la gestión de procesos de auditoria de marketing a partir de la integración de tics. In: J. Perea, A. Lagos, J. Palacios y E. Cruz,» Las tecnologías de la información y la comunicacióny su aplicación empresarial, 2018.

Kotler, P., «From sales obsession to marketing effectiveness,» Harvard business review, nº 55, pp. 67-75, 1977.

Wilson, A., Marketing audit handbook. Tools, techniques and check list to exploit the marketing resources, Londres: Kogan Page Limited, 2002.

Parmerlee, D. , Auditing Markets, Products, and Marketing Plans, USA: McGraw –Hill, 2000.

Cancino, Y., Perea, J. y Suárez, V., «La gestión a partir de la auditoria de marketing,» Investigación en gestión organizacional. Una apuesta al mejoramiento continuo y la optimización de los resultados empresariales, pp. 57-84, 2020.

P. Kotler, W. Gregor y W. Rodgers, «The marketing audit comes of age.,» Sloan management review, pp. 25-43, 1989.

Stake, R. , Investigación con estudios de caso. (4 ed.), Madrid. Ediciones Morata, S.L., 2007.

Simons, H. , El studio de caso: teoria y práctica, Madrid: Ediciones Morata, S.L., 2011.

Arens, A., Elder, R. y Beasley , Auditoria un enfoque integral (11 Ed), México: Pearson Education, 2007.

Rozo, J., Peña, A. D., Barbosa L., Simanca, Fredys, A., Cocunubo, A., & Fernando, I., «study of the state of microenterprise financing in colombia,» Journal of Legal, Ethical and Regulatory Issues, vol. 24, pp. 1-7, 2021.

Lagos F, Sánchez f, Palacios j, Benítez S, Barbosa J, Gómez Y, García L, Pulido D, Perea M y Ortega J. , La construcción en Colombia: calidad, sostenibilidad y reciclaje, Bogotá: Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca, 2021.

Ávalos Rocca, F., «Factores determinantes de la competitividad empresarial,» Cuadernos de Investigación, vol. 1, nº 7, 2009.

Kotler, P., Gregor, W., & Rodgers, W. , «The marketing audit comes of age,» Sloan management review, pp. 25-43, 1989.

P. Kotler y G. Armstrong, Principios de Marketing, Duodécima edición ed., Madrid: Pearson Educación S.A., 2008, p. 67.

Descargas

Publicado

2022-06-30

Cómo citar

Ahumada Pinzón, D. J., Gil Junco, J. F., Santoyo Gutiérrez, I., & Márquez Salamanca, T. M. (2022). Auditoria de marketing: caso de aplicación en el sector financiero. Revista Avenir, 6(1), 255–263. Recuperado a partir de https://fundacionavenir.com.co/avenir/index.php/revista/article/view/85

Número

Sección

Artículos
Loading...