Influencia de las TIC en el desarrollo de las competencias en la educación básica primaria

Influencia de las TIC en el desarrollo de las competencias en la educación básica primaria

Authors

  • Pablo E. Carreño Universidad Libre De Colombia
  • Alexandra Ortega C. Universidad Libre De Colombia

Keywords:

Nanotecnología, Educación, Implementación, Aprendizaje

Abstract

Technology is advancing rapidly and each time it is becoming more involved in each of the areas of society, which is why new strategies must be implemented so that students develop better skills, and they start secondary school motivated and acquire the required knowledge; to take advantage of the tools that technology offers and take them to classrooms.This article is framed in the applied research class of the systems engineering program at the Free University, so after making a bibliographic record, it is evident that current education has its limitations and problems, this due to various factors, one of them is the lack of  implementation of technology in the learning process, so this article will only show the benefits and risks of the implementation of ICTs and how they influence basic primary education but in classrooms, because when implementing it there, all the students will be in the same conditions, being a beginning so that later it will be possible to expand this technology to the homes of all children and thus the learning process through these technologies will not remain only at school. When this implementation is carried out, an improvement in student learning will be evident, since with technology different ways can be applied to encourage them to learn, such as the use of video games for an educational purpose.

References

Buxarrais R, Barcelona, 2011 [En línea]. Enlace: http://oed.ub.edu/PDF/OED_informe_TIC_familias_cast.pdf

MinTic. Gobierno Colombiano, Colombia, 2016[En línea] Enlace: https://www.mintic.gov.co/portal/inicio/Sala-de-Prensa/Noticias/14587:Las-TIC-siguen-impactando-positivamente-la-educacion-colombiana

PuebaT.ORG, Colombia, 2017[En línea] Enlace:https://pruebat.org/Inicio/ConSesion/Breves/verBreve/599-es-posible-aprender-jugando

Jiménez. E 2019, México EducaWeb. [En línea] enlace:https://www.educaweb.com/noticia/2019]/12/18/papel-youtube-edutubers-otras-plataformas-video-educacion-19032/

Ferreiro, R. F. (2006). El reto de la educación del siglo XXI: la generación N. [En línea] Enlace:https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68800506

Isan, A. 2020. Cuál es el impacto ambiental del consumo del papel. [En línea] Enlace:https://www.ecologiaverde.com/cual-es-el-impacto-ambiental-del-consumo-de-papel-447.html

Ministerio de educación, Colombia 2014 La educación [en línea] Enlace;

Revista Avenir 2020,4,2-ISSN 2590-875816Revista Avenir2020,4,2-ISSN 2590-8758www.fundacionavenir.net/revistahttps://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-360118_Cartilla_de_rendicion_de_cuentas_20142018.pdf

BBC 2009 Países con la mejor educación [En línea] Enlace:https://www.bbc.com/mundo/noticias-internacional-50643441

Otras Voces en Educación, 2019. 10 países con los mejores sistemas educativos. [En línea] Enlace:http://otrasvoceseneducacion.org/archivos/312223

Delgado, P, 2019. Qué es EdTech: su definición e impacto a lo largo de los años (video). [En línea] Enlace: https://observatorio.tec.mx/edu-news/que-es-edtech-video

Jiménez, P. 2018. Impacto de las nuevas tecnologías en Educación Primaria. [En línea] Enlace:https://biblioteca.unirioja.es/tfe_e/TFE004492.pdf

Copyright 2014 programa de ciudadanía digital. [En línea] Enlace:http://tecnologiasi.org/padres/riesgos-de-las-tic/

Jiménez 2017. Impactos de la tecnología en la educación infantil. [En línea] Enlace:https://biblioteca.unirioja.es/tfe_e/TFE004492.pdf

Educrea. Las TICs en el ámbito educativo. [En línea] Enlace:https://educrea.cl/las-tics-en-el-ambito-educativo/

Simanca, F., Blanco, F., Carreño, P., & Cifuentes, C. (2018). El desarrollo de competencias en los nuevos entornos de aprendizaje.Revista Avenir,2(1), 1-10. Recuperado a partir de https://fundacionavenir.net/revista/index.php/avenir/article/view/22

R., Alcantar Amaya, A., & Agudelo Giraldo, D. (2019). Impacto del uso de un Entorno Virtual de Aprendizaje en el Proceso Educativo como Alternativa a la Formación Presencial.Revista Avenir,3(2), 42-47. Recuperado a partir de https://fundacionavenir.net/revista/index.php/avenir/article/view/92

Published

2020-12-31

How to Cite

Carreño, P. E., & Ortega C., A. (2020). Influencia de las TIC en el desarrollo de las competencias en la educación básica primaria. Revista Avenir, 4(2), 9–16. Retrieved from https://fundacionavenir.com.co/avenir/index.php/revista/article/view/49

Issue

Section

Artículos
Loading...